tastbare geschiedenisrestanten.
-Henk-
2015-03-26 21:49:42 UTC
Ik ben al jaren geïnteresseerd in "tastbare" overblijfselen uit de
geschiedenis. Ik heb het niet over monumenten, gedenktekens of
gerestaureerde bouwwerken maar restanten die min of meer toevallig zijn
blijven bestaan. Je zou hierbij kunnen denken aan restanten van een
opgeheven spoorlijn, een afgebrokkeld en overwoekerd stuk muur van een
bijzonder gebouw enz. Ik denk bijvoorbeeld aan de "muur van Mussert" in
Lunteren of het nog overgebleven steunpunt van de draaibrug in Rotterdam.
Bestaat er een website, boekwerk of een ander stuk documentatie waarin dit
soort zaken verzameld zijn? Het enige dat, dankzij een grote groep
spoorwegenthousiasten, goed gedocumenteerd is, zijn oude
spoorweg-gerelateerde zaken:
Stukken rails, roestige restanten van seinpalen enz.
Kan iemand mij een tip geven?

Bedankt alvast,

-Henk-
Johannes
2015-03-29 15:26:45 UTC
Post by -Henk-
[...]
Er zijn websites van spoorwegfanaten en websites over spoorweggeschiedenis.
Oude trajecten zou je kunnen volgen om te zien wat er nog resteert. Neem ook
contact op met heemkundekringen of -verenigingen.

Aan de Hoogstraat in Eindhoven (hoek Hagenkampweg) staat nog een
spoorwegwachtershuisje. De spoorweg aldaar, naar België, is al twee
generaties geleden gesloopt.
Tussen Geldrop en Valkenswaard ligt in de bossen een fietspad ongeveer daar
waar eens een spoorlijn liep die nu is opgebroken. Spoorbiels zijn
hergebruikt als palen langs dat fietspad.
Aan de Theo Stevenslaan in Budel-Dorplein is nog een - gerestaureerd -
fabrieksgevangenisje (met twee cellen) te vinden dat eens van de
nabijgelegen zinkfabriek was. Ook ligt daar in de buurt waarschijnlijk nog
wat spoorwegrestanten (voormalig smalspoortraject langs de Hoofdstraat en 't
Routje dat lang geleden diezelfde zinkfabriek aansloot op de IJzeren Rijn.
Zie het jaarboek van Monumentenzorg van 1994 "Monumenten van deze tijd"
(waarin bij sommige foto's van gebouwen helaas wel verkeerde onderschriften
staan).
En zo zal er nog heel wat meer te vinden zijn.
-Henk-
2015-04-06 17:39:57 UTC
Bedankt Johannes, Vooral voor de tip van het jaarboek Monumentenzorg. Over
spoorwegen is inderdaad een heleboel te vinden dankzij de vele
spoorwegenthousiasten die ons land rijk is. Ik ga verder met mijn zoektocht.

-Henk-