Informatie gezocht: Moord op de Apollolaan op 24 Oktober 1944
b***@planet.nl
2013-08-24 09:53:11 UTC
Op 24 Oktober 1944 werden 29 Nederlanders op de Apollolaan in Amsterdam door
de Duitsers vermoord.
Daarbij waren de verloofde van mijn moeder, Roelf Looy (Roel Nijsse) en mij
grootvader, Petrus (Piet) Oosterheert.
Ik ben nu op zoek naar alle mogelijke informatie die met de moord te maken
heeft.
Ook heb ik een groot interesse aan informaties die de voorgeschiedenis
dokumenteren.
Alvast hartelijke dank
Rene Sloot
Hummelweg 11
4104 Oberwil
Zwitserland
Veel achtergrondinformatie heb ik niet, maar in het pas gevonden dagboek van mijn moeder, Alie Hoogerdijk Robert (1917 -2012) heb ik de volgende passage gevonden:

Dinsdag 24 oktober 1944

Gisteravond laat is in Zuid op de Apollolaan een Duitse officier vermoord gevonden, als represaille maatregel zijn vandaag twee villa’s waarvoor hij gevonden werd met de grond gelijk gemaakt. De bewoners zijn als gijzelaars gevangen genomen, geheel onschuldig. En voor een schuilkelder aan de overkant zijn 29 mensen van de illegale partij zonder pardon doodgeschoten, er zijn geen woorden voor, zulke beesten. Wanneer zal hier eens een eind aankomen...

Ben Hoogerdijk
Leiden
d***@gmail.com
2014-10-04 20:45:50 UTC
Beste Rene,

Hoewel deze post ruim 13 jaar oud is, probeer ik toch op deze wijze aan informatie te komen. Mijn grootvader Nooteboom is ook gefusilleerd op de Apollolaan (net als de verloofde van uw moeder). Ik ben zeer geïnteresseerd in de foto's waarover u verder in dit forumbericht spreekt. Is er een mogelijkheid dat ik deze kan ontvangen?

Hartelijke groet,

Danny Nooteboom
Zwitserland
e***@gmail.com
2019-02-19 21:55:12 UTC
Goedendag. Ik las net uw bericht over de moord op SD Mann Herbert Oelschlägel. Foto's van de represailles heb ik helaas niet, maar wel de officieële overlijdensadvertenties van Herbert Oelschlägel, ik denk uit de Telegraaf. Bij interesse kan ik een copy naar u toesturen.

Met vriendelijke groet, Erwin
J. J. Lodder
2019-02-20 22:28:30 UTC
Post by e***@gmail.com
[...]
U reageert op een heel oud bericht.
U kunt de oorspronkelijke poster beter direct mailen,

Jan
k***@gmail.com
2020-03-11 18:16:20 UTC
Post by d***@gmail.com
[...]
Beste Danny,

Graag zou ik met u in contact komen, al is mijn bericht alweer jaren nadat u antwoordde. Ik ben voorzitter van het Comité 4 mei derdenking Apollolaan en hard op zoek naar nabestaanden. Zou u mij willen mailen? ***@gmail.com
Ik hoop dat u dit bericht leest.
Vriendelijke groet,
Jet Key
k***@gmail.com
2020-03-11 18:10:15 UTC
[...]
Dag meneer Sloot,

Mogelijk kan ik u helpen. Ik weet niet wanneer u deze vraag heeft gesteld. Als u me een seintje geeft kom ik terug in de lucht.
Vriendelijke groet,
Jet Key
Voorzitter Comité 4 mei herdenking Apollolaan
J. J. Lodder
2020-03-11 21:12:00 UTC
Post by k***@gmail.com
[...]
Beste Jet,
Meneer Sloot schreef een en ander op 14 Mei 2001,
zoals U zelf zou kunnen zien
als U een echte usenet client zou gebruiken,
ipv Google.

Ik denk niet dat hij nog meeleest,

Jan
Chris Jacobs
2020-03-15 18:32:58 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by k***@gmail.com
[...]
Ook in Google is de datum uitstekend te zien.
En in Google is het bericht beschikbaar waarop Jet reageerde.
https://groups.google.com/forum/#!msg/nl.geschiedenis/jnERvawNnYU/yCQHWDW8AQAJ
Als ik een echte usenet client gebruik zie ik in nl.geschiedenis geen
berichten ouder dan 3 november 2019.
Thunderbird met news.xs4all.nl

Chris
s***@gmail.com
2020-07-06 13:58:48 UTC
[...]
Hoewel we inmiddels 19 jaar verder zijn na deze post:

lees het dagboekachtige verslag van Oom Daan ( D. H. G. Wakker) in zijn boek, "Dit gebeurde in de Weteringsschans",uitgeverij Wereldvenster ongedateerd daar leest u/iedereen precies hoe het in de gevangenis gegaan is, met naam en toenaam en hoe de fusillade ge-orkestreerd werd door de Duitsers, met Oom Daan, zoals zijn hele tijd in de gevangenis als middelpunt van het lijdzame verzet.... fascinerend boek.....

Arend de Roever (mijn vader was een van de als represaille opgepakte mannen in de Jan van Eyckstraat, maar werd later met de anderen 5 vrijgelaten

***@hotmail.com